Kan ik een intolerantie hebben voor koolhydraten?

Ik heb sinds 2 weken vreselijk veel buikpijn: gasvorming, boeren, misselijk en soms diarree. De buikpijn is het ergst, een beetje in het midden van m'n buik. Nu heb ik het gevoel dat dit erger wordt als ik aardappels/brood etc. eet.
Kan het dat ik hier plotseling niet meer tegen kan? Ik kan weinig vinden op internet hierover..
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
weet je zeker dat het daarvan komt? wat is er in de afgelopen 2 weken veranderd? waarom had je hiervoor geen klachten?
fremar
10 jaar geleden
Koolhydratenintolerantie wordt veroorzaakt door een gebrek aan een of meer intestinale enzymen. De symptomen zijn onder andere diarree, abdominale distentie en winderigheid. De diagnose is klinisch en wordt bevestigd door een H2 ademtest. De behandeling bestaat uit de eliminatie van de veroorzakende disacharide uit de voeding.
Aangeboren afwijkingen met betrekking tot enzymen kunnen primair of secundair worden verkregen. Aangeboren afwijkingen zijn zeldzaam. Verworven lactase-deficiëntie (primaire volwassen hypolactasia) is de meest voorkomende vorm van koolhydraat-intolerantie. Bronnen:
- http://www.med-info.nl/Afwijking_MDL%20-%20Malabsorptie%20-%20glucose-intolerantie.html

Antwoorden (1)

Brood bevat fructanen (complexe suikervezels) en veel mensen zijn daar overgevoelig voor. De hoveelheid fructanen hangt oa af van het soort graan (rogge, tarwe, spelt)
tinus1969
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Overigens kun je ook gewoon een slepende infectie hebben. Ga eens naar je huisarts.